Onsdagen den 25 januari II

Under en svart himmel finns vi, två ensamma själar som möts i ett mörker. Vi skapar ljus i våra andetag, som rimfrost på en ruta, ett spår i betongen.
Går bland stjärnorna, hundra lysande fönster i höghusområdet där du bor, lyser som vintergatans miljarder stjärnor. Halkar på isfläckar och skyndar undan en spårvagn och en buss. Hand i hand genom vinterns kyla men vindarna håller träden upprätta här, är inte lika salta som där jag kommer ifrån.

Utanför ditt fönster, en miljon stjärnor hundra fönster som glimmar i mörkret.

Det var mörkt när jag kom hit och gatlyktornas orange sken glimrade i hala isfläckar som mina fötter försökte undvika men ögonen knappt såg.
Vinden rörde sig in under och jag frös trots dina varma andetag mot huden på min hals. Utan dig en iskall natt, med dig en trygghet som säger att allt är möjligt. Världen är vår viskar jag och precis så är det.

Innanför ditt fönster nu, ett av flera hundra lysande riktmärken. Trafiken brusar på en väg inte långt bort. Ibland kör en buss förbi, deras sång är annorlunda, större motor, större hjul. Tyngre över kroppen som faller på asfalten, inte hinner undan innan lyktorna är förbi.

Kommentera

