Torsdagen den 26 januari

Bortglömd franskaredovisning, åker tusen gånger hellre tåg till Göteborg och dig. Buss hela vägen från centralen till din dörr, spårvagn åt andra hållet en gnisterklar torsdagmorgon. Saknaden fyllde mig så fort du släppte taget, en tyngd som dina andetag trollar bort lägger sig över mina axlar när du försvinner ur synhåll och tåget rullar ut från stationen.

Det blåste i den lilla staden vid havet när jag gick ensam till kafeterian för att äta frukost. Tur då att tyngden ligger där över axlarna, för när du inte är här och håller mig fast är det lätt att flyga iväg, bli en prick på en januarigrå himmel. Ännu lättare än att sväva i en januarihimmel är det kanske då att fundera fram vad som är det värsta som kan hända.
Du vet nu, du vet allt.
Du vet mina rädslor, mina önskningar, mina drömmar, allt.

Fortfarande är franskan bortglömd, eller kanske mer struntad i egentligen. Vill tusen gånger hellre sitta på ett tåg, en buss, en spårvagn hem till din gata, ditt trapphus, din trygghetsdoftande famn. Men inte förrän i morgon tillhör gatorna oss, den lilla staden vid havet ger plats för våra ord, de stora ord vi viskar i varandras öron klockan fyra på natten.

Kommentera

