Tisdagen den 31 januari

Måndagsfika i ett litet hus tjugo minuter bort. Färgglad fruktsallad i ett av solen skimrande rum till tonerna av Winnerbäck. I hans röst finns din, i hans ord finns dina och de fyller mig till brädden, hotar att svämma över, hotar att släppa lös en vårflod av salta tårar i hennes orangebruna filt.
Vi pratar om att det jag säger blir som en boktitel, kanske är det så den ska heta en dag, Där det finns gatubarn finns det vilda hundar, eller så blir det något helt annat. Vi pratar om allt du har lärt mig och vi pratar om hennes trassel. Hennes trassel som känns större än mitt men mindre ändå, lindras av varmt kaffe.
Hem sedan till ett hus som är tomt utan dig, utan dina andetag, utan din röst, utan din kropp jämte mig under täcket.
Tisdagskaffe ensam i ett ljust kök. Lyssnar på en sorgesång och springer med tunga steg och andan i halsen efter en buss som väntar på hållplatsen. Så tomt att sitta där utan dig, utan din hand i min. På svenskalektionen är det lika många timmar som du är år gammal tills vi ses igen i din stad som aldrig kommer att bli vår. För snart så flyr vi långt bort tillsammans.

One thought on “Tisdagen den 31 januari

Kommentera

