Födelsedagstorsdag och bortglömda minnen

Onsdag
Lutar huvudet mot tågets fönsterkarm och låter dunkandet av hjulen föra mig bort. Efter femtiominuter är jag i din famn igen med dina läppar mot mina och vi tar 80 bussen till Haga medan solen håller på att gå ner och alla kaféerna stänger samtidigt. Mina kängor jämte dina blåa sommarskor, över kullerstensgatan precis som en torsdag för sex månader sedan. Ofattbart, fantastiskt. Vi hamnar på Linnéplatsen, precis vid Hagabion och vi köper crêpes innan vi tar näst nästa 80 buss hem till dig där jag åter vilar med min hud mot din i din trygga famn.

Torsdag
Lutar huvudet mot tågets fönsterkarm och låter dunkandet av hjulen föra mig bort. Efter femtio minuter är jag i min lilla stad vid havet som känns så fruktansvärt tom utan dig och jag äter ensamfrukost i skolans kaffeteria och diskuterar vädret med tanten i kassan. Åker hem ensam och dricker kaffe innan vi åker till farmor och farfar hela familjen. Åttio två år gammal och en av hans bra dagar, det var fantastiskt fint på uteplatsen på framsidan av det hus där min far och hans tvilling vuxit upp. Smörgåstårta, frallor, tårta och glasstårta, kaffe och konjak och fyra hurrarop för födelsedagsbarnet som när vi hurrat färdigt säger att såhär kan jag inte minnas att jag någonsin har blivit firad. Man glömmer så lätt. Lyssnade på en historia om en man som blev skickad till ett krig och kom tillbaka till en hustru med tre barn och ny man, som han levde tillsammans med i sjutton år innan de dog och blev begravda vid en gravsten med tre huvuden. Tragiska familjeöden om en farfar som hängde sig och vars gravsten inte sköts om. Med solen i ögonen där, drömde jag en dröm om att skriva en bok om alla dessa bortglömda namn och gravstenar medan människorna i byn fortfarande minns dessa historier.


Torsdag
Dags att sova och i morgon är du här igen. Längtar efter dig som alltid.

Kommentera

