Längs med Distansgatan

Kokar kaffe som jag glömmer bort att dricka, i alla tankar finns bara du. Det är bara några få timmar sedan jag åkte ifrån dig, sprang efter ett tåg och vinkade åt konduktören att vänta. Bara några timmar sedan och trots att jag ser dig redan i morgon saknar jag dig så enormt mycket.
I morgon är allt över och den dagen som jag har längtat efter i dessa tre år har äntligen kommit. Pappa har köpt björkar som han har ställt i hinkar utan för köksfönstret och bundit fast i körsbärsträdets döda grenar.

I förrgår åkte jag tåg till dig långt borta, flydde från allt den lilla staden vid havet hade att bjuda på för att få vila i dina armar igen. Åkte 80 buss hem till dig och bara var, fanns till. Onsdag, nationaldagen. Vi gick upp alldeles för sent och tog 80 bussen till Linnéplatsen och gick upp för Göteborgs brantaste backe för att titta på uppstoppade djur och pussas mellan montrar fulla av fisk och färgglada fåglar. Tog ettans spårvagn hem efter inhandlande av godis och mer pussar. Låg nära nära under täcket och andades samma luft.

Torsdag och tåget tog mig tillbaka till min egna lilla stad. I morgon, exakt vid denna tiden sitter jag och lyssnar till ännu en skolavslutning, min sista någonsin. Jag har längtat efter denna dagen i tre år.

Kommentera

