Jag är hellre blind än ser mitt liv utan dig

Vaknade i din famn en somrig lördagsmorgon, solen ritade cirklar på din rygg genom persiennerna och jag torkade dina drömmar ur dina ögonvrår. Bländade av solen andades vi i samma takt och kystes i värmen bakom mina svarta gardiner. Somnade om, sov till två på eftermiddagen. Tog cyklarna till ICA och sedan vidare till stranden. Höll din hand när vi cyklade genom skogen och på vägen bakom klitterna där det luktade hav och nyponros. Vi parkerar cyklarna och går ned på stranden, står där i sanden och bara håller om varandra en stund, tittar på de upprörda vågorna som kastar sig mot strandkanten och ser några som badar en liten bit bort, endast deras huvud sticker upp ovanför det gråa vattnet under en himmel som bär samma nyans. Vi står så en stund och sedan går vi tillbaka till cyklarna och cyklar hemåt. Vi tar vägen genom skogen men inte ens halvvägs ropar jag åt din rygg att stanna och jag cyklar upp jämte dig och så kysser du mig där mitt ibland allt det väldoftande gröna i skogen, tills dina glasögon immar igen och vi fortsätter. Planerar en vecka i december trots att det bara är juli, det är ett halvår kvar.

Vaknade med din blick i min och dina läppar mot mina i ett sommarregn en söndagsmorgon. Första juli och regngrå himmel. Vi gick upp och åt frukost på altanen, lyssnade på regnet. Jag tar en paus från tidningen och kaffet som har blvit kallt och du tar en paus från din bok och så kysser vi varandra. Tittar på film när det har blivit mörkt och pussas i alla reklampauserna, när vi går och lägger oss tänder vi ljus på nattygsbordet innan vi ska sova och bara andas i samma takt.
– Älskling?
– Ja?
– Hör du vinden? Den låter precis som havet.

Kommentera

