Idag glömmer vi väckarklockan och igår glömde vi tiden

Vaknar upp jämte dig till en väckarklocka som glöms bort, vänder mig om i din famn och somnar om till dina andetag. Vaknar och inser att vi har försovit oss, väckarklockan glöms bort och sparkas in under sängen när vi skyndar om varandra för att hinna duscha och klä på oss innan spårvagnen går åt varsitt håll. Går hand i hand genom ett frostkallt höghusområde, gräset är vitt i skuggan bakom röda träd, solen har ännu inte kunnat andas bort höstens kalla utandning. Sparkar på löven som ligger ut med kanten av cykelbanan där vi går, skyndar fram, det är alltid bråttom på morgonen. Så kommer din spårvagn och efter ett alltid lika hastigt adjö går jag över spåren för att ta sjuan till musikgatan, positivvägen och till sist biblioteket. Äter frukost ensam på ett folktomt kafé, läser Göteborgsposten och dricker kaffe, hela tiden med dig i tankarna. Klockan tio går jag uppför alla trappstegen till biblioteket där jag sitter vid ett fönsterbord och skriver om rysk historia och realia. Solen värmer mig genom fönstret och kvart över tolv läste en bibliotekarie en dikt av Kristina Lugn. Klockan 13 berättar hon vem som har fått årets nobelpris i litteratur.

Igår satt jag vid en näckrosdamm och läste ett ryskt drama. Hela min värld kretsar runt allt som är ryskt just nu känns det som och i tidningen läser jag om hur Putin kränker mänskliga rättigheter. Solen värmde våra kinder och i sanden på lekplatsen sprang japanska förskolebarn runt. Det enda jag kunde tänka på, och det berättade jag för dig när vi sågs igen vid Vasaplatsen, var att jag önskade att du var där med mig. Det enda jag önskade var att du satt jämte mig på en parkbänk vid en näckrosdamm medan oktobersolen värmde våra kinder och dina alltid varma händer värmde mina.

Kommentera

