Insomnia

När jag inte kan somna om kvällarna läser jag böcker jag läste i sjuan. Vi satt tätt ihop bakom klassrumsdörren i skåpsrummet, hon och jag, vi läste samma bok, vände blad samtidigt. Det var den bästa platsen att sitta på, vi fick precis plats. Läraren blev alltid förvånad över att se oss sitta där, av alla ställen. Men det var lugnast där, avskiljt från alla de andra.
Det var längesedan nu, vi var tretton då, för sju år sedan satt vi bakom klassrumsdörren och läste samma bok. Men jag minns henne varje gång jag läser samma bok, tänker på när vi trängde ihop oss mellan skåpen och väggen, bakom klassrumsdörren, i samma hörn som brandsläckaren. Det är det fantastiska med böcker, förutom handlingen minns jag saker som hände runt omkring, även om jag kanske verkade omedveten om allt detta medan vi satt och läste.
Detta minnet får mig även att inse hur få av mina läsupplevelser jag faktiskt delat med någon på samma sätt som vi gjorde då.

Kommentera

