Söndagen den andra Mars

Han somnar i soffan när det är en halvtimme kvar av filmen vi tittar på. Jag ser klart den innan jag väcker honom. Han går och lägger sig men jag sitter kvar, dricker ett glas vin till. Försöker läsa men ingen bok är vad jag vill att den ska vara. Ger upp och lägger ifrån mig den jämte mig i soffan, tittar på Amelie från Montmartre, första filmen som kommer upp när jag startar hårddisken som redan sitter i teven. Tittar tills jag druckit upp vinet och ätit upp chokladen. Går och lägger mig jämte honom trots att jag inte är trött. Vill inte sitta ensam kvar i soffan. Somnar.
Vaknar jämte honom klockan tio en grå söndagsmorgon, ligger kvar i sängen till halv två. Sitter ensam i köket och dricker kaffe, tittar ut genom fönstret mot huset på andra sidan.

Processed with VSCOcam with f1 preset
Grått. Grantoppar sticker fram över hustaket, skogen ligger inte alls långt bort. Träden står på berget, de syns nästan överallt ifrån, förutom när man står på marken mellan två lägenhetsbyggnader. Då är fönster det enda man ser, fönster, vita balkonger och tegelväggar. En lyftkranstopp sticker upp lite till höger ovanför huset mittemot, kisar man genom den grå dimman och har riktigt bra fantasi kan man kanske inbilla sig att det är Eiffeltornet som sticker upp där bakom. Men då ska man ha riktigt bra fantasi, det ska vara ordentligt dimmigt och hjärnan kanske ligger kvar i sängen och sover. 

Kommentera

