Wanderlust

wan·der·lust
[won-der-luhst]
noun
a strong, innate desire to rove or travel about

Jag läser igenom gamla inlägg om hur vi inte skulle hamna i hans stad utan fly bort. Nu har vi fastnat här, stött tårna i kullerstenarna och blivit liggande utan att kunna resa oss upp och försvinna bort härifrån. Försvinna bort härifrån som alla andra har gjort, hittat ett liv någon annanstans, medan jag sover i min tonnårssäng i mitt tonnårsrum och jobbar på samma sommarjobb som två sommrar tidigare. Och jag ser hur alla andra lever, undrar varför det inte är jag. Jag som trodde att jag ville bort mer än alla andra, jag är den som stannat längst.
Staden som var din, men som aldrig skulle bli min, för vi skulle ta oss långt därifrån innan dess, har blivit lite mer vår. I alla fall utmed spårvagnsspåren, inte riktigt på djupet. Men det mörkaste hörnet av Bifrost har jag gjort till mitt, där har jag stått frostkalla nätter under Orion och inte velat gå hem, velat stanna där under stjärnorna. Men kylan har tagit sig in och jag har gått hem till dig, till hälften mitt, kryper ned under täcket och somnar i din famn.

Men en längtan växer i mig, en längtan efter en annan stad vid ett annat hav och ett annat mörker att stå under, ett annat ditt och hälften mitt. Jag undrar för mig själv om detta är det enda hav jag kommer se, om jag inte kommer komma längre bort än hit, alltid kommer snubbla på samma kullerstensgator, stå på samma hållplats i samma kyla, vinter efter vinter, jobba på samma sommarjobb tills det blir ett vanligt jobb. Bli en av dem som fastnat, som snubblat men aldrig rest sig.

Kommentera

