Nattsvart vatten

Letar överallt efter ord jag aldrig kommer att hitta, hennes ord, men hon har slutat skriva. Letar överallt efter ord jag aldrig kommer att hitta, mina ord trots att jag har aldrig slutat skriva, men det saknas ett skimmer, den rätta formuleringen försvinner. Inte ens när jag kastade mig från en sten, ut i ogenomträngligt vatten fanns den där. Klockan var elva på kvällen och tystnaden var så djup att jag inte visste om öronen var över eller under ytan. Två bleka kroppar i nattsvart vatten, en fladdermus som flög precis över ytan och grodyngel som simmade precis under ytan. Vi, mittemellan, för alltid flytandes i nattsvart vatten, sittandes på en sten vid stranden som näcken, stenen under vattnet, kanten störtandes mot djupet. Men hur länge jag än letar kan jag aldrig hitta orden, varken mina eller hennes, inte ens med två bleka kroppar flytandes i nattsvart vatten och den rätta formuleringen finns inte.

Kommentera

