Fyra år senare

Idag har jag haft denna bloggen i fyra år. Ibland har jag skrivit nästan varje dag men ofta mer sällan än så. Det är både roligt och vemodigt att gå tillbaka i arkivet. Jag räknade blåmärken och skrattade genom gymnasieskolans korridorer och det var fyra år sedan första julen utan mormor. Kan det ha gått så lång tid? Det finns så mycket svärta i mina ord från den tiden, men kanske ser jag det förflutna genom nuet, i ljuset av allt som hänt, men jag känner hon som skrev det och vet vad alla metaforerna betyder.

Det åskade den 14 december 2011, och det åskade i dag den 8 juli 2015 och kanske att vissa saker aldrig förändrats, precis som jag skrev 2011, men vissa saker måste en lämna bakom sig, vissa saker passar bättre i det förflutna hos den en var då. Vissa saker måste en lämna bakom sig, skölja bort i en sjö i Bergsjön, naken under vattnet, trots att det var tillfälligt och solen gick i moln på måndagen efter.

Men jag klarar mig, jag har överlevt allt hittills, jag har lyckats. Jag har vänner i alla stadsdelar och även om jag sover själv många nätter så är jag inte ensam.

One thought on “Fyra år senare

Kommentera

