image

 

Gråa novemberdagar fylls av tomma word-dokument och när de frågar om jag skriver något svarar jag att nej, jag läser mer än vad jag skriver och det har jag alltid gjort. Jag vet inte varför men för mig själv i min dagbok formulerar jag det som att allting jag vill ha sagt redan finns nedskrivet och om en vill läsa mina tankar är det bara att kolla i min bokhylla och vill en veta vad jag känner så är det bara att leta reda på understrukna passager och hundöron i alla de böcker jag fortfarande har i tygpåsar i mammas och pappas garage, fortfarande halvvägs genom en flytt ett år senare.

När jag åkte upp till min höjd över staten så funderade jag på uttrycket ”att tänka för mycket”. Kan man tänka för mycket? Jag har alltid ursäktat mina i spiral gående tankar med att jag tänker för mycket. Men kan man verkligen tänka för mycket? Och varför är det bara kvinnor jag har hört använda det uttrycket.

Vi låg mitt emot varandra i min säng den 25 november. Vi hade precis fått CSN och han satt i min fåtölj tidigare under kvällen och betalade alla sina räkningar. Det är andra gången nu han är med mig och jag påminner honom om att vi har fått CSN. Sen låg vi alltså mitt emot varandra i min säng och vi hade pratat i flera timmar om allt möjligt. Jag berättade om att jag vill ha praktik på ett bokförlag och han sa att det kan väl inte vara några problem alls för visst skriver du jättemycket nästan hela tiden. Jag svarade att ja det gör jag men att jag är rädd för att inte vara tillräckligt bra och att jag bara låtsas vara smart. Han svarade att det gör han också, låtsas vara smart, spelar chalmerist. Om en låtsas skriva tillräckligt länge har en skrivit en hel bok och om en har låtsas vara smart tillräckligt länge så blir en smart. Men innan vi kysstes så frågade jag vad det egentligen är för fel med att erkänna att en ingenting vet och på så sätt lära sig en massa saker, istället för att låtsas som att en kan allting. Sen kysste jag honom och så pratade vi inte mer förrän efteråt, när mina lakan hade blivit våta av svett och jag höll om honom.

När han åkte härifrån fanns det bara ett tomt word-dokument kvar och en svag doft av hans schampo på min kudde.image

Kommentera

